- Årsplan BRF Tärnan2.docx 16 KB
En bostadsrätt är en ekonomisk förening. Styrelsen är utsedd att förvalta föreningen enligt stadgarnas paragraf 29. Styrelsen ska bedriva sitt arbete i enlighet med vad som beslutats på medlemsstämman och i enlighet med vad som står i våra stadgar.
I praktiken innebär det följande:
- I samarbete med vår fastighetsskötare:
- Tillse att fastigheter och installationer regelbundet kontrolleras
- Tillse att enklare brister åtgärdas löpande
- I samarbete med entreprenör för trädgårdsskötsel:
- Städning och skötsel av gemensamma utrymmen
- Gräsklippning, snöröjning och halkbekämpning av gemensamma ytor
- I samarbete med vår förvaltare Arcada:
- underhålla medlems- och lägenhetsregister
- säkerställa att föreningen har gällande försäkring
- sköta betalningar och faktureringar. Vi tillämpar dubbel attest, vilket innebär att alla betalningar ska godkännas av två styrelsemedlemmar
- avlämna årsredovisning, förvaltningsberättelse, resultaträkning och balansräkning, involvera revisor och internrevisor
- upprätta budget och justera avgifter
- Dessutom:
- Upprätta en underhållsplan för våra fastigheter
- Tillse att fastigheter och installationer regelbundet underhålls enligt underhållsplanen
- Tillse reparation av gemensamma tillgångar utanför BR vid behov
- hålla medlemsstämmor (kallelse, aktivera valberedning, hantering av motioner, protokoll)
- organisera styrelsen (konstitution, anmälan till Bolagsverket, hålla protokollförda styrelsemöten)
- informera medlemmar om föreningen (upprätthålla hemsida, föreningsmeddelanden, svara på frågor)
- beställa container
- planera och genomföra återkommande gemensamt underhåll genom städdagar
- behandla och besluta om inkomna ansökningar om ombyggnationer från medlemmar
- upprätthålla parkeringskö och fördela parkeringar enligt kö
- vid behov, samtala med medlemmar vid regelbrott, hantera ärenden mellan medlem och förening
- genomföra regelbundna kontroller, såsom OVK, radonmätningar, brandöversyn mm
- hantera gemensamma avtal för värme, vatten, gemensam el, avfallshantering, fiberservis, hemsida mm
- hantera och besluta om föreningens gemensamma lån
- agera externa kontaktpersoner för föreningen
- hantera felanmälningar från medlemmar
- vid överlåtelser, ge information till mäklare angående fastigheten, information till medlemsregistret, kontrollera och godkänna nya medlemmar (vi tar alltid kreditupplysning)
- kontrollera och vid behov agera på inkommande information (e-post, brevlåda)